Feestelijke première; Bijzonder filmproject in jubileumjaar

26 november 2018 -

De afgelopen maanden hebben vele bewoners van Prinsenstichting deelgenomen aan een bijzonder project, namelijk de productie van de film ‘Welkom bij Prinsenstichting’. Ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan heeft Cultuurhuis Wherelant een professioneel team aan het werk gezet om met zoveel mogelijk cliënten verschillende facetten van Prinsenstichting de revue te laten passeren. Van integratie in de wijk tot ouderparticipatie en van gastvrijheid tot de liefde. Een film voor en door Prinsenstichting, waarbij iedereen welkom is.

Zondag 25 november was de feestelijke première van de film Welkom bij Prinsenstichting in Vue Purmerend. Burgemeester Don Bijl kreeg als 1e het bij de film horende jubileumboek overhandigd door directeur Ineke Huibregtsen. Het boek is gevuld met vele foto’s van de workshops en de filmdagen. Daarnaast staan er allerlei verhalen en mooie gedichten in van bewoners van Prinsenstichting die zij samen met taaldocenten van Cultuurhuis Wherelant hebben gemaakt.

Het juiste balletje opgooien
Op zeven locaties van Prinsenstichting zijn zo veel mogelijk bewoners betrokken om in vier workshops meer te leren over acteren. Iedereen was welkom en met basisoefeningen hebben de theaterdocenten gekeken wat er mogelijk was. En dat bleek heel erg veel te zijn! Waar de een hield van dansen, bleek de ander een waar acteertalent. Het is een kwestie van het juiste balletje opgooien en dan iets ervaren wat je stoutste dromen overtreft. Daarna werden de ontstane verhaallijnen uitgeprobeerd en uitgewerkt. Het team keek wie er op welke plek paste en hoe de scènes goed tot z’n recht zouden komen.

Draaidagen waren een feestje
Na deze intensieve voorbereidingen was het tijd voor de filmdagen. Als echte filmsterren kregen de acteurs toepasselijke kostuums en professionele visagie, waarna alles in beeld werd gebracht door meerdere camera’s. En het resultaat mag er zijn! Het is een prachtige herinnering geworden aan 40 jaar Prinsenstichting!