CRDL brengt cliënten van Prinsenstichting, zorgverleners en familie dichter bij elkaar

09 januari 2019 -

Hoe communiceer je met een naaste die in een andere realiteit leeft? Die er wel is, maar toch ook weer niet. Het is triest en pijnlijk om het contact te verliezen met degene van wie je houdt.

Begin deze week namen Jeffrey Teiwes, Peter de Greeuw en Peter Schuster namens Prinsenstichting twee exemplaren van de zogeheten CRDL (Cradle) in ontvangst. Dit nieuwe houten interactieve zorginstrument in de vorm van een ellipsoïde vertaalt aanraking in geluid en maakt nieuw contact mogelijk. De CRDL is met name bedoeld voor mensen met dementie, autisme, verstandelijke beperking en niet aangeboren hersenletsel. Stichting De Opbouw heeft de CRDL’s vanuit het thema Genius Care waaronder Zorgtechnologie valt, aangekocht en uitgereikt aan haar werkmaatschappijen.

Nieuwe manier van communiceren
Jeffrey, Peter en Peter zijn de eersten die de CRDL mogen uitproberen. Door hun handen op de CRDL te leggen en vervolgens elkaar aan te raken, ontstaat er een gesloten circuit. Bij vasthouden, strelen of bijvoorbeeld trommelen horen zij allerlei geluiden die onderverdeeld zijn in thema’s. De geluiden variëren van bijvoorbeeld een klaterend beekje, meeuwen, een trein, kerkklok, het ruisen van de zee, lopen op een houten vloer etcetera. Het roept herinneringen en emoties op. Dat wordt al snel zichtbaar en zorgt voor kippenvel bij de toeschouwers. Want wat je ziet is een gesprek, ook als iemand de juiste woorden niet meer kan vinden.

Contact op een andere golflengte
Sandra Schuin, die namens de bedenkers van de CRDL Dennis Schuivens en Jack Chen, de werking van het innovatieve zorginstrument uitlegt, vertelt: “Gesprekken zijn soms moeilijk op gang te houden als je bij iemand bent die moeite heeft met communiceren. De CRDL biedt een opening voor contact in een andere dimensie of op een andere golflengte. Het lijkt of mensen als het ware ontwaken. Ze kijken op, soms lopen er tranen bij iemand over de wangen. Voor familie betekent het vaak een nieuwe manier van contact."

De CRDL won diverse prijzen waaronder de Nationale ZorgInnovatieprijs 2018, HeldCare 2017, de Purpose Award 2017 en NRC Live Moonshot Startup 2017.

Overhandiging CRDL

Sandra Schuin van CRDL overhandigt het innovatieve zorginstrument uit aan Peter Schuster, Jeffrey Teiwes en Peter de Greeuw (Foto Willemijn ter Voorde)