Droomklas derde bij Onderwijsprijs Noord-Holland

28 januari 2019 -
Op 24 januari beloonde de jury van de Onderwijsprijs Noord-Holland 7 genomineerde schoolprojecten (uit 25 inzendingen) met een prijs. De Droomklas van de Martin Luther Kingschool en Prinsenstichting wint de derde prijs in de categorie basisonderwijs.

De jury liet weten in het rapport: “Deze inzending verdient alle aandacht. De lijn tussen onderwijs en zorg is nog steeds dun. De Martin Luther Kingschool verricht dan ook belangrijk werk. Men wil de grens tussen onderwijs en dagbesteding zo flexibel maken dat leerlingen die in het grensgebied tussen beide zitten, langer onderwijs kunnen genieten. De Droomklas is een stap verder, een gezamenlijke klas, uiterst doordacht opgezet, de ‘kers op de taart’. School en zorginstelling hebben geconstateerd dat door de strikte scheiding zorg-onderwijs een bepaalde leerling tekort wordt gedaan. Wellicht gaat het over een kleine groep, maar dat maakt het niet minder belangrijk. Eigenlijk is het een mooi voorbeeld van onderwijs op maat”.

Droomklas in ‘t kort
De Martin Luther Kingschool en ODC Wegwijzer (orthopedagogisch dagcentrum van Prinsenstichting) zitten sinds augustus 2013 in één gebouw. De organisaties wilden samen een groep vormen van leerlingen die het onderwijs (tijdelijk) niet meer kunnen volgen en cliënten van ODC Wegwijzer die juist onderwijs nodig hebben. In 2016 in de Droomklas met drie leerlingen gestart. Zij krijgen een structureel aanbod van onderwijs- en dagbestedings-activiteiten. Daarnaast zijn door de samenwerking met een zorginstelling vele therapieën mogelijk. Het uiteindelijke doel is om zo veel als mogelijk leerlingen weer in te laten stromen in een volledige onderwijssetting.

Mooi voorbeeld
Het doel van de Onderwijsprijs Noord-Holland is om positieve dingen die in het onderwijs gebeuren, bekend te maken. De jury lette op samenwerking, maatschappelijke betekenis en toepasbaarheid van de projecten door andere scholen. De Droomklas was de enige inzending vanuit het speciaal onderwijs en een zorginstelling en daarmee een beetje een vreemde eend in de bijt. Naast de derde prijs werd de Droomklas ook nog als mooi voorbeeld van samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp genoemd door de wethouder Onderwijs van de gemeente Alkmaar, Elly Konijn-Vermaas. En daar is het team van de Droomklas ook blij mee.
Droomklas = Onderwijs dat past!

Foto 3e prijs Onderwijsprijs Noord-Holland