Geslaagd Symposium gedrag bij genetische syndromen en promotieonderzoek

13 november 2017 -
Zodiak presenteerde i.s.m. de Cornelia de Lange syndroom vereniging op zaterdag 11 november 2017 het symposium 'Gedrag bij genetische syndromen: interdisciplinaire samenwerking noodzakelijk!’ De zaal zat vol met ouders van kinderen met het Cornelia de Lange syndroom, AVG-ers en gedragsdeskundigen uit het land en er waren collega’s van Prinsenstichting aanwezig. Drie vooraanstaande professoren legden uit hoe DNA niet alleen van invloed is op bouw en functioneren van het lichaam, maar ook op gedrag. Ze lieten zien hoe we door goed te kijken naar genetische syndromen kunnen leren om gedrag goed te begrijpen en te behandelen. Daarnaast hielden AVG Sylvia Huisman (Prinsenstiching en AMC) en orthopedagoog Paul Mulder (Autisme Team Noord-Nederland) aan de hand van hun promotieonderzoek een pleidooi voor het belang van interdisciplinaire samenwerking.

Het symposium werd georganiseerd naar aanleiding van de promotie van AVG Sylvia Huisman. Op 10 november promoveerde zij aan de Uva op haar bevindingen naar zelfverwondend gedrag bij het Cornelia de Lange syndroom. De onderzoeksresultaten dragen bij aan effectieve, patiëntgerichte zorg en behandeling van zelfverwondend gedrag bij verstandelijk gehandicapten. We feliciteren Sylvia van harte met haar promotie!

Persbericht Zelfverwondend gedrag bij verstandelijk gehandicapten genetisch bepaald

Sylvia Huisman - symposium 11 nov 2017