Gentle Teaching

De principes van Gentle Teaching leggen de basis voor de manier waarop cliënten, ouders en medewerkers bij Prinsenstichting met elkaar omgaan.

Wie in de belevingswereld van de ander stapt, raakt met hem verbonden door de oprechte vraag 'leer mij jou wereld kennen'. Zo leggen we de kiem van 'companionship'. Vanuit de relatie die dan ontstaat, geven we samen vorm aan kwaliteit van leven voor en met de cliënt.

De pijlers van Gentle Teaching

• Wie zich veilig voelt, heeft innerlijke ruimte om een gevoel van eigenwaarde te ontwikkelen.
  • Iemand die zich geliefd voelt, beseft dat er mensen om hem heen zijn die het beste voor hem willen en hem geen pijn willen doen.
  • Wie zich geliefd voelt, kan zich liefdevol naar anderen voelen en zoekt manieren om te zorgen dat de ander zich veilig en comfortabel voelt.
  • Een cliënt die zich verbonden met je voelt, zoekt graag uit zichzelf je gezelschap. Hij voelt zich een actief deelnemer aan zijn eigen leven.

Straffen, nee Knuffelen!

Persoonlijk begeleider Wietse Smit van Prinsenstichting vertelt over Gentle Teaching in het vakblad Sozio.

Liefdevol en verbonden

In branchemagazine Markant is een coverartikel verschenen over wat het betekent om vanuit de principes van Gentle Teaching te werken. Bob van Houten (persoonlijk begeleider) en Simone Schipper (orthopedagoog) van Prinsenstichting hebben hier samen met Yvonne Haenen (senior-beleidsondersteuner en Gentle-Teaching-trainer) van Zideris aan mee gewerkt.

Reportage in Zorgvisie over Gentle Teaching

'Ik heb geleerd dat ik een liefdevol mens kan zijn' - De 28-jarige Bilal dreigde drie jaar geleden compleet te ontsporen. Door Gentle Teaching ontdekte hij dat er betere manieren zijn dan slaan, om zijn problemen op te lossen. Bilal vertelt erover in Zorgvisie. Gz-psychologe Simone Schipper nam hem drie jaar geleden onder haar hoede en vertelt over de waarde van Gentle Teaching.

Lees hier het verhaal.

'Met Gentle Teacting konden we uithuisplaatsing voorkomen' - Haar 17-jarige tweeling kon moeder Roelie Beuker nog maar moeilijk aan. Dankzij de Gentle Teaching-methode is escalatie voorkomen en hebben moeder en de jongens weer wat meer lol. Roelie Beuker kon twee jaar geleden haar 17-jarige tweeling kon nog maar moeilijk aan. De jongens zaten op een praktijkopleiding, maar durfden niet meer naar school. Ze werden gepest, hoorden stemmen, waren angstig, dreigden met zelfmoord en bedreigden ook haar. In die tijd overleed ook hun oma, die Roelie hielp met de opvoeding sinds vader hen verliet toen de tweeling 5 was. De situatie in het gezin dreigde te escaleren. Roelie, Floris van de Kamer (mentor Gentle Teaching) en Anita Kuiper (intensief orthopedagogisch gezinsbehandelaar) vertellen hun verhaal in Zorgvisie. Dit is het tweede verhaal in een reportage over Gentle Teaching.

Lees hier het artikel.

Prinsenstichting is trots dat zij hun verhaal willen delen en dat Zorgvisie hen hiervoor de ruimte geeft!