Gentle Teaching

De principes van Gentle Teaching leggen de basis voor de manier waarop cliënten, ouders en medewerkers bij Prinsenstichting met elkaar omgaan.

Wie in de belevingswereld van de ander stapt, raakt met hem verbonden door de oprechte vraag 'leer mij jou wereld kennen'. Zo leggen we de kiem van 'companionship'. Vanuit de relatie die dan ontstaat, geven we samen vorm aan kwaliteit van leven voor en met de cliënt.

De pijlers van Gentle Teaching

• Wie zich veilig voelt, heeft innerlijke ruimte om een gevoel van eigenwaarde te ontwikkelen.
  • Iemand die zich geliefd voelt, beseft dat er mensen om hem heen zijn die het beste voor hem willen en hem geen pijn willen doen.
  • Wie zich geliefd voelt, kan zich liefdevol naar anderen voelen en zoekt manieren om te zorgen dat de ander zich veilig en comfortabel voelt.
  • Een cliënt die zich verbonden met je voelt, zoekt graag uit zichzelf je gezelschap. Hij voelt zich een actief deelnemer aan zijn eigen leven.

Straffen, nee Knuffelen!

Persoonlijk begeleider Wietse Smit van Prinsenstichting vertelt over Gentle Teaching in het vakblad Sozio.

Lees hier het artikel.

Liefdevol en verbonden

In branchemagazine Markant is een coverartikel verschenen over wat het betekent om vanuit de principes van Gentle Teaching te werken. Bob van Houten (persoonlijk begeleider) en Simone Schipper (orthopedagoog) van Prinsenstichting hebben hier samen met Yvonne Haenen (senior-beleidsondersteuner en Gentle-Teaching-trainer) van Zideris aan mee gewerkt.

Lees hier het artikel.