Je vertrouwde huis, je eigen familie en dezelfde school als de kinderen in de buurt: voor iedereen is het belangrijk om erbij te horen. Ook als je een verstandelijke beperking hebt. Dit vraagt soms wel wat extra inspanning. Prinsenstichting kan je daarbij helpen. Denk aan extra ondersteuning op school. Of hulp thuis voor kind en gezin, zoals met gezinstherapie of Intensieve Orthopedagogische Gezinsbehandeling (IOG). Ook Thuisondersteuning is een mogelijkheid.

Behandeling

Intensieve Orthopedagogische Gezinsbehandeling (IOG) biedt ondersteuning bij gezins- en/of opvoedingsproblematiek om het gezinsklimaat te verbeteren. Zo kan het kind zich verder ontwikkelen en veilig opgroeien. Tegelijkertijd vergroot de draaglast van de gezinnen/opvoeders.

Hoe werkt het?

IOG wordt uitgevoerd door een praktische pedagogisch gezinsbegeleider. De begeleider werkt nauw samen met een gedragsdeskundige (GZ-psycholoog). De behandeling vindt in drie fases plaats:

• Eerste fase: opbouwen relatie, vaststellen werkdoelen aan de hand van problemen.
  • Tweede fase: methodisch werken aan doelen door mondelinge toelichting, educatie, het expliciet voordoen van vaardigheden en/of gedrag.
  • Derde fase: het voortzetten van de bereikte veranderingen, afronding. Mogelijke vervolghulp bespreken.

IOG duurt in principe 6 maanden (minimaal 3 en maximaal 12 maanden). De behandeling wordt tussentijds met de gedragsdeskundige en het gezin geëvalueerd.

Voor wie?

Gezinnen met gezins- en/of opvoedingsproblematiek, waarbij sprake is van een verstandelijke beperking bij een van de gezinsleden (het kind of ouders/opvoeders).

Locatie

De behandeling vindt plaats bij het gezin thuis. De gezinsbegeleider komt één of twee maal per week (1,5 tot 2 uur per keer).

Veelgestelde vragen

Onze zorgconsulenten van Bureau Cliëntondersteuning kijken graag samen met jou welke ondersteuning thuis mogelijk is. Bel gerust naar 088 513 23 61 of gebruik het contactformulier.

Mensen met een verstandelijke beperking kunnen bij Zodiak terecht voor onderzoek en behandeling. Onze deskundigen kunnen je meer vertellen over welke behandelingen mogelijk zijn. Hier kun je een eerste indruk krijgen van de behandelmogelijkheden.