De dankbaarheid en waardering van cliënten en hun verwanten is zó fijn
Prinsenstichting in Purmerend biedt zorg en ondersteuning aan mensen met een verstandelijke beperking. Dit varieert van lichte ondersteuning tot intensieve 24-uurszorg – en alles daartussen. Hoe is het om voor deze doelgroep te werken? Eden Sluis (29), regiebegeleider nachtdienst, krijgt er enorm veel energie van. Voor haar staat niets minder dan een warm kloppend hart voor de zorg centraal.
Eden Sluis
Als het ’s avonds tegen tien uur loopt en het merendeel van de Purmerenders zich opmaakt om te gaan slapen, stapt Eden Sluis op haar fiets en rijdt naar een bijgebouw van Prinsenstichting. Vanuit het daar gevestigde kantoor begint ze met drie collega’s en het aanwezige avondnachthoofd aan de nachtdienst. Immer goedgemutst, want ze heeft plezier in haar werk.
Zorg en aandacht
De uren die komen verlopen deels volgens vaste patronen. Eerst vindt er een wisseling van de wacht plaats: om 22.00 uur is er een overdracht met het avondnachthoofd, gevolgd door die van de avonddienst om 22.20 uur. Tijdens deze eerste contactmomenten bespreekt Eden met de collega’s van de avonddienst de relevante gebeurtenissen en bijzonderheden van die dag.
Gedurende de nachtdienst worden drie rondes langs de cliënten gelopen. Maar tussendoor kan van alles gebeuren, omdat cliënten verschillende zorgvragen en behoeften hebben. De cliënten variëren qua leeftijd tussen de vier en vierennegentig jaar en hebben een verstandelijke beperking, vaak gecombineerd met bijbehorende gedragsproblematiek of autisme. Allemaal krijgen ze de zorg en aandacht die ze nodig hebben.
Snel schakelen
Dat laat zich allemaal lastig regisseren en plannen. In de nachtelijke uren hoeven Eden en haar team weliswaar geen brood te snijden of te helpen met douchen, maar het kan wel gebeuren dat een cliënt onrustig is of verschoond moet worden. Of er is een noodgeval, waarbij de hulp van een ambulance moet worden ingeroepen. Dan komt het aan op snel schakelen.
Flexibiliteit
Zorgen voor mensen met een verstandelijke beperking kan heel intensief zijn. Het vraagt om een flexibele instelling, een hoge mate van stressbestendigheid en de kunst om slagvaardig te handelen en problemen op te lossen. Eden: “Je moet ook om kunnen gaan met diversiteit. En aanvoelen wat nodig is. Stel dat een cliënt ligt te woelen in zijn bed. Dan is het voor hem of haar misschien nog te vroeg om te gaan slapen. Daar houd je dan rekening mee. Maar het kan ook zijn dat de cliënt op een vouw in het onderlaken ligt. Dan trek je dat recht.”
Aandacht geven zit soms in kleine dingen, maar je moet er wel oog voor hebben. En alles begint met de liefde voor het vak. Dat is waar Eden in ruime mate over beschikt. Ze straalt het uit als we haar spreken op haar vrije ochtend in het kantoor van haar team. Enthousiast vertelt ze, met glimmers in haar ogen, over haar werk.
De zorg sprak haar als scholier al aan, maar dan meer de psychische kant van de zorg. Daarop lag haar focus bij het kiezen van een werkgever. Maar soms maakt een bal een andere curve dan je had bedacht en komt die juist op de beste plek te liggen. Dat blijkt dan echter later pas. Het gebeurde bij Eden ook.
Superleuk
Eden: “Ik zou stage lopen bij Leviaan, maar dat ging niet door. Gelukkig kon ik bij Prinsenstichting terecht. Ik had echter geen enkele ervaring met mensen met een verstandelijke beperking. Maar ik vond het superleuk en ben na mijn stage blijven hangen. De dankbaarheid en waardering van cliënten en hun verwanten is zó fijn, dat had ik niet verwacht. Dat kan alleen al een glimlach zijn. Eerst hielp ik alleen met dagelijkse handelingen als koken, spelletjes doen of meegaan met shoppen. Later ondersteunde ik cliënten met meervoudige beperkingen die vaak aan een rolstoel waren gebonden. Hier kreeg ik energie van, werd er blij van. En nu ben ik regiebegeleider nachtdienst. Ik ben doorgegroeid.”
Het vijfkoppige team waarvan Eden deel uitmaakt ontfermt zich in de nachtelijke uren over niet minder dan tweehonderdzevenenvijftig cliënten, verdeeld over diverse locaties in Purmerend. Dat lijkt een hele klus en dat is het ook. Tijdens rustige diensten is het allemaal goed te doen, al moet je altijd alert blijven. Maar de uren verlopen ook wel eens minder rustig. Dan moet er op diverse plekken worden ingesprongen.
‘We zijn een hecht team en weten wat we aan elkaar hebben’
“Soms komen we handen te kort”, aldus Eden. “Gelukkig kunnen we op elkaar bouwen. We zijn een hecht team en weten wat we aan elkaar hebben, we zijn open en eerlijk naar elkaar. Zo hebben we wel eens te maken met cliënten die reageren met boosheid of weerstand. Dat is niet altijd fijn en de een kan daar beter tegen dan de ander. We zijn allemaal all round en kunnen elkaar goed ondersteunen. Daarnaast hebben we het ook heel gezellig met elkaar.”
Een warm kloppend hart voor de zorg, dat moet in je zitten wil je plezier en voldoening aan dit dankbare werk ontlenen. Maar de liefde voor het vak wordt ook gevoed door Edens filosofie. “Ik breng het terug tot mezelf. Dan denk ik: jíj zult het maar zijn die daar ligt, en dan loopt iemand die hulp kan bieden door. Sta open voor wat er in je leven kan gebeuren; je kunt ineens afhankelijk worden. Wat als je een auto-ongeluk krijgt en je aangewezen bent op een rolstoel? Dan wil je ook dat er iemand voor je is. Daarom werk ik bij Prinsenstichting.”
Proefdraaien
Zelf ervaren hoe het is om bij Prinsenstichting te werken? Kom een keer proefdraaien. Meer weten? Kijk op www.werkenbijprinsenstichting.nl
Door Marcel van Stigt in opdracht van Prinsenstichting