Thijs (7) zit sinds september 2018 in de Droomklas. Thijs gaat er met veel plezier naartoe en komt ook weer blij thuis. Met plezier naar school gaan is niet altijd zo geweest. Bij mij aan tafel vertelt Johnny Jacobs, vader van Thijs, openhartig.

“Op de kleuterschool bleek al binnen zes weken dat Thijs daar niet kon blijven. Jacobs: “Mijn vrouw en ik zijn toen naar school geroepen. Er zat een complete commissie, inclusief Parlan (hulp voor begeleiding van kinderen en hun opvoeders), Westfriese Knoop (samenwerkingsverband voor passend onderwijs), etc.” Dat was het eerste moment waarop wij bekend raakten met speciaal onderwijs. Daar zou Thijs beter passen vanwege zijn prikkelgevoeligheid. Zijn gedrag mondde echter ook daar regelmatig uit in ‘naar de gang gestuurd worden’ of zelfs in rode kaarten. “Het was vrijwel elke dag raak. Dan moest ik hem direct ophalen. Dat kon geen stand houden uiteraard, beseften ook wij.”

Pannetje vol

“Het vreemde was, dat we de Thijs van school, niet herkende in de Thijs bij ons thuis. Toen we gingen onderzoeken wat het gedrag van Thijs dan triggerde, kwam aan het licht dat de prikkels op de heenweg naar school –in het busje waarmee hij opgehaald werd- al zodanig waren dat zijn pannetje al aardig vol was, nog voordat de schooldag goed en wel begonnen was. Geen wonder dat het voor zowel Thijs als de voor de juf onhoudbare situaties oplevert. ” De ouders van Thijs werden opnieuw met de neus op de feiten gedrukt dat dit geen dag langer zo kon voor Thijs. Ze zijn toen per direct begonnen met thuisonderwijs, volgens een schoolrooster. Ondertussen werkend aan een oplossing."

Panda’s

“Daarbij hebben we veel te danken aan de toenmalige contactpersoon van onze gemeente”, erkent Jacobs. “Zij kende de Martin Luther Kingschool in Purmerend en nam het initiatief om hier te kijken wat er mogelijk was. Thijs mocht tijdelijk meedoen met de ‘Panda’s’: een rustige klas met kinderen van ca. 11-12 jaar. Het bleek een juiste zet: Thijs had een goede klik met deze kinderen. Hij leerde hier spelenderwijs dingen als ‘op je beurt wachten.’ Thijs leefde weer wat op. De schooldagen werden aangevuld met de zorgboerderij in Middelie. Ook dit vond Thijs hartstikke leuk!"

Gouden toppers

"We raakten vervolgens bekend met de Droomklas. Tijdens de Open Dag van de Droomklas hadden mijn vrouw en ik meteen een heel goed gevoel bij het concept. En bij de leerkrachten/begeleiders Martine, Sandra en Melanie. Stuk voor stuk gouden toppers, noemt Jacobs ze. “Waar ik aan de leerkrachten op de andere scholen vóór De Panda’s zag dat ze het echt moeilijk hadden met Thijs en de andere kinderen, heb ik dat hier niet. Ze zijn zo liefdevol naar de kinderen. Ik voel rust en controle. In september 2018 kon Thijs in de Droomklas starten. En dat zie ik als een redding.”

Rust en vertrouwen

“We ervaarden direct een snel stijgende lijn. Het is zo fijn om te zien dat je kind op z’n plek zit. We zagen hem echt weer plezier krijgen in school. In de herfstvakantie zei hij zelfs: ‘Hè jammer, niet naar school’ Dan weet je dat het goed zit.” Sandra en Martine zijn ook bij ons thuis geweest. Fantastisch vond Thijs dit! Het bevestigt voor ons als ouders dat er oprechte interesse is in het kind en in de ouders. Omdat Thijs met de taxi naar en van school gaat, is het ouderportaal een belangrijk kanaal voor de leerkrachten/begeleiders om ouders op de hoogte te brengen. Het ouderportaal is een online platform waarop ouders kunnen inloggen om gegevens van hun kind te bekijken. “Het is heel fijn om te lezen hoe een dag op school is gegaan. Soms vertelt Thijs natuurlijk zelf ook over de dag, maar soms hebben kinderen daar niet zo’n zin in. Het is dan prettig om via het portaal te kunnen volgen hoe het gaat. En andersom kunnen we ook altijd melden als we iets willen delen. Je hebt echt het gevoel dat je er niet alleen voor staat. Dat geeft ons als ouders ook rust en vertrouwen.”

Stappen maken

In de Droomklas ligt de focus bij de kinderen voornamelijk op de sociaal emotionele ontwikkeling en de omgang met elkaar. Thijs vaart wel bij de individuele benadering. “We zien hem stappen maken. Hij leert omgangsregels beter begrijpen en toepassen. En hij kan zich goed uiten. Zo wilde hij zelfs graag meedoen met een voorstelling en heeft hij voor het Jubileumboek (40-jarig bestaan) van Prinsenstichting in 2018 zelfs twee gedichtjes gemaakt. Dan ben je als ouders toch ook gewoon super trots! Johnny Jacobs besluit: “We zijn geluksvogels dat onze Thijs zijn plek heeft in de Droomklas.”