Naar overzicht

Samenwerking loont! Acht zorgorganisaties* uit Noord-Holland Noord en Zaanstreek-Waterland bundelen – met steun van de zorgkantoren VGZ en Zilveren Kruis – hun krachten op het gebied van zorgtechnologie. 

En met succes: 'We hebben al veel cliënten geholpen met oplossingen die we anders op deze schaal niet hadden kunnen financieren.'

De vier gesprekspartners in het interview begroeten elkaar vandaag als collega’s en zo voelt het ook. 'De zorgorganisaties waarvoor wij werken, hebben ieder hun eigen verhaal en identiteit', zegt Sven Duyx, programmamanager Technologie & Innovatie bij Odion en coördinator van een gedeelte van dit project. 'Maar door de intensieve samenwerking beschouwen we elkaar inmiddels als collega’s.'

Hoe zijn de acht organisaties erbij gekomen om op dit vlak de handen ineen te slaan? 'We kenden elkaar door de themabijeenkomsten die SIGRA organiseert', vertelt Alexander Obbink, manager Zorg & begeleiding, innovatie & zorgtechnologie voor de regio Noordwest bij Philadelphia. 'SIGRA is het regionale samenwerkingsverband van organisaties in zorg en welzijn in Noord-Holland. Een kleine drie jaar geleden stelde het ministerie extra middelen beschikbaar voor de Zorgkantoren. Opdracht was om zorgorganisaties te helpen om zorgtechnologie deel te laten uitmaken van het dagelijkse zorgproces. De Zorgkantoren besloten toen dat samenwerking hierbij de sleutel naar succes was. Wij zagen dat direct zitten en staken met z’n achten direct de koppen bij elkaar.'

Accentverschuiving
Tijdens de gesprekken met de Zorgkantoren lag het accent eerst op ‘meer doen met minder mensen’. 'In dat stadium waren sommige medewerkers nog bezorgd dat technologie hun werk zou overnemen', weet Willemijn Meurs, adviseur beleid, kwaliteit en innovatie bij Prinsenstichting. 'Inmiddels is dat wel anders. Bij onze organisatie – en ook bij andere organisaties - kijken we tegenwoordig bij iedere cliënt: wat kan je zelf, wat kan je leren en wat kan je netwerk? Daarna komt: wat kan zorgtechnologie bijdragen? En welke zorg biedt de professional? Dat is een wezenlijk andere benadering. Nu medewerkers ermee aan de slag zijn, worden ze eigenlijk steeds enthousiaster. Want het vergroot hun werkplezier, omdat het ze ontlast. En het verbetert de kwaliteit van leven voor de cliënt. We merken overigens ook dat cliënten en verwanten steeds nieuwsgieriger worden. Als je ze dingen laat zien, werkt dat heel aanstekelijk.'

Kijkje in elkaars keuken
Inmiddels staat de organisatie en weten de acht collega’s elkaar goed te vinden. 'Van onderlinge concurrentie is geen sprake, we beseffen dat we dit samen moeten doen', ervaart Alexander. 'De samenwerking heeft onder meer geleid tot een zorgtechnologiescan waarmee de organisaties – ondanks hun verschillen – op een min of meer uniforme manier door het adviesproces van de inzet van middelen kunnen gaan', vertelt Luc Pieters. Vanuit SIGRA coördineert hij ook een gedeelte van dit zorgtechnologieproject. 'Zo’n scan houdt in dat een eigen zorgmedewerker en een zorgmedewerker van een collega-organisatie op een locatie gaan kijken welke technologie daar zinvol en toepasbaar zou zijn. De medewerkers die deze scans uitvoeren, hebben daarvoor allemaal dezelfde training gekregen – ongeacht voor welke organisatie ze werken. Voor de medewerkers is dit interessant, omdat ze zo een kijkje in de keuken kunnen krijgen bij andere organisaties. Dat kan soms heel verrijkend werken. En bijkomend voordeel is dat deze medewerkers steeds meer onderling contact hebben. Er is echt een soort community aan het ontstaan.'

Ervaringen delen
Eén van de belangrijkste pluspunten van de samenwerking blijkt het delen van ervaringen. Geen van de organisaties hoeft meer opnieuw het wiel uit te vinden. 'Ik weet bijvoorbeeld dat Philadelphia het werken met medicijndispensers aan het verkennen is', vertelt Sven. 'Bij Odion overwegen wij dat ook. Dan is het natuurlijk handig dat ik eerst bij Alexander informeer naar hun ervaringen, voordat wij er zelf mee aan de slag gaan. Maar eigenlijk gebeurt dat tegenwoordig al als vanzelfsprekend, we weten elkaar uitstekend te vinden.' 'Dan heb je het over specifieke middelen, maar niet ieder middel heeft bij iedere cliënt hetzelfde resultaat,' ervaart Willemijn. 'Wij hadden een mooi voorbeeld met een wake-up light. Bij de ene cliënt werkte het fantastisch en scheelde het de begeleiding ’s ochtends een half uur in de opstart. Maar bij een andere cliënt juist weer niet, omdat hij gewoon de stekker eruit trok. Dat soort ervaringen zijn waardevol om te delen. Soms lenen we ook onderling hulpmiddelen uit, zodat een collega-organisatie het vóór aanschaf eerst kan testen. Dat voorkomt onnodige kosten. Ervaringen delen gaat dus van heel groot tot heel klein.'

Toekomstplannen
Na de eerste mooie successen kijken de samenwerkingspartners nu vooruit. 'We vergelijken nu al offertes om realistische prijzen te toetsen,' zegt Sven. 'Maar gezamenlijke inkoop biedt nog veel meer kansen.' Ook het idee van een regionaal Huis van de Zorgtechnologie leeft: een centrale plek voor kennisdeling, experimenten, inkoop en ondersteuning. 'Het zou geweldig zijn als zorgtechnologie geen ‘project’ meer is,' besluit Sven, 'maar een vanzelfsprekend onderdeel van ons werk. Dan zit het in hoofd, hart én handen.'



*) De organisaties die deel uitmaken van de regionale samenwerking zijn Esdégé Reigersdaal, Raphaëlstichting, ’s Heeren Loo, De Waerden, Philadelphia, Calidus, Prinsenstichting en Odion.

Naar overzicht