Flexwonen bij Prinsenstichting is een combinatie van logeren en deeltijdverblijf voor cliënten van 18 jaar en ouder. Om Flexwonen mogelijk te maken zijn er tiny houses geplaatst in de tuinen van een aantal woningen. Daarnaast worden er ook logeerkamers in de woningen aangeboden.

Cliënten slapen er – in een vast patroon – om het weekend, door de week of om de week, net wat zij en hun ouders willen. Om te voorkomen dat bedden leeg staan, wisselen de cliënten die flexwonen elkaar af. Daarvoor heeft iedere cliënt een eigen kast in het huisje op of de kamer. Daarin worden de persoonlijke spullen opgeborgen wanneer de cliënt naar huis gaat.

Directeur Langdurige Zorg van VWS Michiel Geschiere en zijn collega's Anouk Segond von Banchet en Rick Oosterheert brachten op 31 januari een werkbezoek aan Prinsenstichting om alles te horen over Flexwonen. Ze luisterden met grote interesse naar het verhaal van Jeffrey, vader van Wesley die bij ons flexwoont, en projectleider Willemijn Meurs.

Lees hier het volledige artikel wat gepubliceerd is op het Kennisplein Gehandicaptensector.

Het drietal was zeer lovend: “Mooi hoe jullie met Flexwonen bijdragen aan persoonsgerichte zorg. Heel inspirerend om te zien dat mensen met een beperking bij Prinsenstichting de mogelijkheid krijgen om stappen te zetten richting meer zelfstandigheid en zorg krijgen in een wooncontext die is afgestemd op hun behoeften.”