De principes van Gentle Teaching leggen de basis voor de manier waarop cliënten, verwanten en medewerkers bij Prinsenstichting met elkaar omgaan.

De pijlers van Gentle Teaching:

• Wie zich veilig voelt, heeft innerlijke ruimte om een gevoel van eigenwaarde te ontwikkelen.
  • Iemand die zich geliefd voelt, beseft dat er mensen om hem heen zijn die het beste voor hem willen en hem geen pijn willen doen.
  • Wie zich geliefd voelt, kan zich liefdevol naar anderen voelen en zoekt manieren om te zorgen dat de ander zich veilig en comfortabel voelt.
  • Iemand die zich verbonden met je voelt, zoekt graag uit zichzelf je gezelschap. Hij voelt zich een actief deelnemer aan zijn eigen leven.

Publicaties over Gentle Teaching bij Prinsenstichting

• Wietse Smit, Persoonlijk begeleider bij Prinsenstichting, vertelt in vakblad Sozio over Gentle Teaching.
• Bob van Houten (persoonlijk begeleider) en Simone Schipper (orthopedagoog) van Prinsenstichting ervaren dagelijks de meerwaarde om vanuit Gentle Teaching te werken.
Zij vertellen hierover in branchemagazine Markant.
• Roelie Beuker kon haar 17-jarige tweeling nog maar moeilijk aan. De jongens zaten op een praktijkopleiding, maar durfden niet meer naar school. Ze werden gepest, hoorden stemmen, waren angstig, dreigden met zelfmoord en bedreigden ook haar. Toen hun oma overleed dreigde de situatie in het gezin te escaleren. Roelie, Floris van de Kamer (mentor Gentle Teaching) en Anita Kuiper (intensief orthopedagogisch gezinsbehandelaar) vertellen in Zorgvisie hoe escalatie dankzij de Gentle Teaching-methode is voorkomen en ook dat moeder en de jongens weer meer lol hebben.