Naar overzicht

Prinsenstichting introduceert Binnenkijk TV. In bijna 60 woonfilmpjes brengen we de verschillende woonvormen in beeld bij nieuwe en bestaande cliënten en hun verwanten. Het grote aantal filmpjes maakt het tot een uniek concept in Nederland. Via Binnenkijk TV kunnen cliënten en verwanten sfeer proeven in de woningen. Een beter beeld van passende woningen, geeft hen meer regie bij het kiezen van een nieuwe woning. Ook kunnen cliënten en verwanten zich beter voorbereiden op de verhuizing.

Veranderende woonbehoefte

De woonbehoefte verandert mee met de levensfase. Onze (nieuwe) cliënten ervaren dat ook. In de filmpjes van maximaal 1,5 minuut vertellen cliënten, verwanten en medewerkers wat bijzonder is aan de woning en worden beelden van de woning getoond. Zo helpen zij cliënten bij het vinden van een nieuwe woning die het best bij ze past.

Meer eigen regie en betere samenwerking

Josée van Klaveren, regiomanager bij Prinsenstichting en één van de initiatiefnemers van Binnenkijk TV: ”Binnenkijk TV maakt het voor alle cliënten, ook als zij zwaarder verstandelijk beperkt zijn, mogelijk de sfeer van een woning te proeven. Ouders kunnen aan de reactie van hun kind zien of de woning hem/haar aanspreekt. Nieuwe cliënten en hun verwanten bespreken hun woonbehoefte met Bureau Cliëntondersteuning, waarbij ook de relevante filmpjes worden getoond. De filmpjes ook thuis nog eens rustig bekeken worden, want die staan namelijk openbaar op ons Youtube-kanaal. Daarnaast helpen de filmpjes de begeleider een interne verhuizing bespreekbaar te maken in de driehoek cliënt, verwant en professional. Cliënten en verwanten kunnen hun voorkeur aangeven voor een passende woning. Ik ben er van overtuigd dat dit de eigen regie van de cliënt en de samenwerking in de driehoek versterkt.”

Positief ontvangen

De reacties op Binnenkijk TV zijn positief. Een moeder van een cliënt: “Het is prettig dat ik thuis op mijn gemak de filmpjes nog een keer kan bekijken. Tijdens het gesprek gaat het best een beetje snel. Het is ook wel fijn om van andere verwanten te horen hoe het is als je kind bij Prinsenstichting woont. En goed om te zien dat er zoveel woningen zijn bij Prinsenstichting.”

Een verwijzer: “Het zijn korte en vlotte filmpjes. Ze geven een beeld van het niveau van de cliënten, de woning, de sfeer en het personeel. Het is goed dat cliënten zelf aan het woord zijn. Dat helpt mij bij het inschatten of mijn cliënt daar past. Ik heb wel het idee dat als je mijn cliënt verschillende filmpjes laat zien, dat hij kan aangeven wat hem aanspreekt.”

Naar overzicht