De opleiding Woonhulp is een pilotproject binnen Prinsenstichting waarin deelnemers kunnen uitzoeken waar ze goed in zijn en waar de moeilijke punten liggen. Uniek is dat Prinsenstichting niet alleen eigen cliënten opleidt, maar ook mensen zoals Tim die ondersteund worden door Werkom.

De opleiding Woonhulp bestaat uit 1 dag theorie en 3 dagen praktijk per week. De deelnemers worden in 6-18 maanden opgeleid tot assistent op een woning of bij een zorginstelling. Zij nemen eenvoudige taken over van het zorgpersoneel op niveau 3 en 4. Het diploma Woonhulp is een erkend MBO niveau-1 diploma en geeft garantie op werk.

“Dit mocht zo wezen”, dacht Tim meteen. Eerder deed hij vrijwilligerswerk, o.a. spelletjes spelen met ouderen en als bijrijder op de wijkbus. Het leren van de theorie tijdens deze opleiding ging Tim goed af. En ook de praktijk, onder toezicht van de examinatoren, was voor hem geen punt. “Ik was in het begin wel een heel klein beetje zenuwachtig, maar dat was al snel over. Toen Almer Vet (opleider bij Prinsenstichting) en Ria Corbeek (coach opleiding Woonhulp bij Prinsenstichting) op het laatst met z’n tweetjes aan kwamen lopen dacht ik wel even ‘zal het wel goed zijn’? Juist omdat het zo goed was gegaan, wilden ze dit me samen vertellen. Toen was ik echt heel blij!”

Met het diploma op zak heeft Tim een 32-urig contract als woonhulp. “Het mooiste aan dit vak is wel de dankbaarheid van de bewoners”, vertelt hij blij. “Een ‘Dankjewel dat je mijn bed hebt opgemaakt’, of ‘Dankjewel voor de koffie’.”, hoor ik elke dag. Liever zou Tim nog wel meer willen doen voor de cliënten. Daarvoor is een opleiding nodig op niveau 2. Ik ga eerst werken, maar die wil ik ook nog wel een keer doen. Tim is dan ook echt enthousiast over zijn baan in de zorg: “Ik kan echt iedereen aanraden om in de zorg te werken. Dus als je de kans krijg, pak deze! De dankbaarheid is groot en het is ècht leuk werk!”

*Werkom begeleidt in opdracht van de gemeenten Zaanstad en Purmerend inwoners met een overbrugbare afstand tot de arbeidsmarkt naar werk.