De telefoon staat roodgloeiend, een bezoeker meldt zich bij de balie voor zijn afspraak, PostNL komt een bestelling afleveren en een cliënt die wat geïrriteerd is wordt een luisterend oor geboden. Een gewone dag bij de receptie, het episch centrum van Prinsenstichting.

Crista: “Ja, het kan hier behoorlijk hectisch zijn. Je moet stevig in je schoenen staan. Als receptioniste zorg je ervoor dat iedereen die binnenkomt zich op zijn gemak voelt. Het moet bijna voelen als thuiskomen; fijn dat je er bent. Regelmatig komen cliënten binnen die onrustig of verdrietig zijn en behoefte hebben aan een praatje. Daar maken we graag tijd voor vrij. Maar er komen ook cliënten die een afspraak hebben met de tandarts of de poli. Dat zorgt soms voor iets teveel spanning wat weer bepaald gedrag met zich meebrengt. We zeggen vaak gekscherend tegen elkaar; we zijn niet alleen receptioniste maar ook maatschappelijk werker en vangnet.”

Ingrid: “Geen dag is hetzelfde. We beginnen om 7.30 uur en begroeten collega’s en cliënten die binnenkomen zoveel mogelijk bij naam. Alleen dat al zorgt ervoor dat iemand zich welkom voelt. Het grootste gedeelte van de dag werken we met z’n tweeën. De één neemt de telefooncentrale voor haar rekening, de ander staat bezoekers, collega’s en cliënten te woord, doet administratieve taken en zorgt ervoor dat alle pantry’s worden aangevuld. Daarnaast is het prettig om bij escalaties een collega naast je te hebben staan. Naast mijn receptiewerk ben ik ook ergocoach en lid van het Interne Opvang Team. Fijn om collega’s met klachten te kunnen helpen en te ondersteunen daar waar nodig is. Die combinatie van werkzaamheden vind ik heel verfrissend en leerzaam.”

Petra: “Om 17.00 uur sluiten we de deur en kan men er alleen nog uit. Vervolgens inspecteren we het gebouw en attenderen we collega’s erop dat het bijna 18.00 uur is en het pand wordt gesloten. Alle ruimtes worden gecheckt want wat je natuurlijk niet wil is dat jij in de auto of op de fiets zit en gebeld wordt met de mededeling dat er nog iemand in het gebouw aanwezig is.”

Anita; “Ik heb jarenlang als cliëntbegeleider en op de Weekendopvang gewerkt wat een hele mooie basis is voor mijn werk als receptioniste. Ik ben de hectiek en het continue schakelen gewend. Het is een hele andere manier van zorgen voor mensen, maar zeker niet minder waardevol.”

Rylana: “Sinds 2021 werk ik ook één dag in de week bij het Facilitair Kenniscentrum. Samen met collega’s werk ik aan de optimalisatie van het contractbeheer en inkoopproces binnen Prinsenstichting. Een hele andere tak van sport maar juist de combinatie met het receptiewerk geeft me echt het gevoel van betekenis te zijn.”

Crista: “In coronatijd hebben we het best moeilijk gehad. We zagen niemand, veel mensen werkten thuis en we hadden regelmatig boze mensen aan de telefoon. Dat was echt niet leuk. Maar we hebben elkaar daarin goed opgevangen. We zijn een fijn team en zorgen ook echt voor elkaar.”

Ingrid: “Gelukkig is die periode voorbij. En is het weer even hectisch als daarvoor. Ik kan echt genieten als een cliënt lekker aan tafel zitten te kleuren of naar me toe komt voor een praatje of een knuffel. En iedereen die ons belt of bij ons binnenloopt zich welkom, prettig en vooral geholpen voelt. Dan kan mijn dag niet meer stuk.”

Het volledige receptieteam bestaande uit v.l.n.r.: Ingrid Blok, Anita Stam, Rylana Hogaarts, Petra Leine en Crista Esser.