Op 4, 5 en 6 september heeft de internationale Gentle Teaching conferentie plaatsgevonden in Portugal. Prinsenstichting was daar bij!

Drie dagen lang hebben we inspirerende presentaties en workshops bijgewoond en zelf drie presentaties gegeven. We hebben contacten gelegd met andere Gentle Teaching organisaties en de banden aangehaald met onze collega’s van Zideris. Het waren mooie, verrijkende dagen waarin een goede basis is gelegd voor verdere samenwerking en we ideeën hebben opgedaan voor de trainingen en presentaties en het verder ontwikkelen van Gentle Teaching binnen Prinsenstichting. Bijvoorbeeld ten aanzien van leiderschap, het creëren van een Gentle omgeving en zelfzorg.

Hieronder lees je de toelichting op de drie presentaties die door de mentoren Gentle Teaching van Prinsenstichting zijn gegeven.

Presenstatie Simone Schipper en Floris van de Kamer
Simone en Floris bespraken het onderwerp ‘Multicolor, all shades of gentleness’. Hierbij richtten Simone en Floris zich op manieren om de effectiviteit van Gentle Teaching te ondersteunen. Het begrijpen van de effectiviteit van Gentle Teaching kan helpen om de bewustwording te vergroten zodat deze uiteindelijk kunnen leiden tot betere resultaten voor de individuen die wij bedienen. Maar welke soort uitkomsten en bewijsmateriaal zoeken we wanneer we deze effectiviteit willen analyseren en onderzoek te doen? Simone en Floris deelden hun ideeën en ervaringen over dit onderwerp met het publiek.

Presentatie Wietse Smit
Wietse hield een presentatie over ‘The reality check: experiencing the roots of opression in caregiving, the reason for gentle teaching’. Hij nam het publiek mee naar een tijd zonder Gentle Teaching waarin we werkten met cliënten die door angst en onderdrukking werden geleid. Hierdoor werd duidelijk hoe belangrijk het is om onze kennis te verdiepen, de impact van Gentle Teaching te begrijpen en de voortdurende noodzaak om nieuwe mensen op te leiden tot zorgverleners.

Presentatie Sanne Heemstra
Sanne hield een mooie presentatie over ‘Ronald; 26 years later’. In 1997 ontmoette John McGee Ronald bij Prinsenstichting en bracht Gentle Teaching in zijn leven. Dit had een grote impact op niet alleen het leven van Ronald, maar ook dat van zijn familie, verzorgers en Prinsenstichting zelf. Al vele jaren wordt de video van Ronald en John over de hele wereld vertoond en vragen mensen vaak; ‘Hoe gaat het nu met Ronald?’. Sanne gaf antwoord op deze vraag via foto’s, video’s en verhalen van de afgelopen jaren.