Vanaf 8 februari verhuizen ruim 130 cliënten vanuit woonpaviljoens in Kwadijkerpark naar 3 nieuwe panden in hetzelfde park. Cliënten en medewerkers kijken ernaar uit!

Ook verhuizen dagbestedingsgroepen naar nieuwe onderkomens. Op weg naar de verhuizing, delen zij hun verhaal. In deze laatste aflevering van de verhalenserie is het woord aan Lydia en Nancy over de boerderij en Jordy over het eetcafé De Prins:

“Voor ons gevoel keren we terug naar de bewoonde wereld; we komen vlakbij de andere dagbestedingsgroepen, de woonlocatie en de woonwijk ernaast. We hebben er zin om de contacten met de andere dagbestedingsgroepen zoals de Groene Hoek, de kas en het eetcafé verder op te bouwen. En samen leuke dingen te organiseren; ook voor de buurtbewoners zodra het coronavirus het toelaat. We willen bijvoorbeeld weer in het weekend open gaan, activiteiten organiseren zoals een schaapscheerdersfeest, rondom de paas en kerst en verse eieren te koop aanbieden. Maar ook bijvoorbeeld konijnen of kuikentjes brengen naar cliënten in de dagbestedingsgroep de Belevingstuin. Op 18 februari verhuizen alle dieren met ons mee. Pony’s, alpaca’s, geiten, een varken, kippen, konijnen en cavia’s. De boerderij is kleiner maar voor alle dieren is plek. Omdat ons terrein aan het water ligt, denken we ook nog aan siereendjes. Het gebouw staat klaar voor onze dagbestedingsgroep maar buiten moet nog alles aangelegd worden en groeien. We zijn trots op ons team. Het is leuk om een nieuwe start te maken. Voor de cliënten maar ook voor buurtbewoners. We zien nieuwe mogelijkheden en hebben nieuwe ideeën voor samenwerking. Het zijn lichtpuntjes in deze coronatijd!”

“Het Eetcafé De Prins komt in de woonlocatie op de begane grond met een terras in de tuin. Het is een mooie ruimte met 35 zitplaatsen en een grote keuken. Eind februari komen alle meubels binnen. We hebben gekozen voor een industriële look van hout met metaal in combinatie met groentinten. Zo willen we buiten naar binnen halen. Zolang de coronamaatregelen voor de horeca spelen, gaan we ‘to go’ aanbieden. Zodra we weer open kunnen, zullen ook de zitplaatsen beschikbaar komen. Cliënten van de dagbestedingslocaties kunnen in het eetcafé hun pauze houden en iets te eten of drinken bestellen. We willen ook activiteiten voor de buurt organiseren. Bijvoorbeeld vrijdagavond een dagschotel aanbieden en in het weekend open voor koffie of thee met appeltaart. Daarmee kun je je bezoekje aan de boerderij of wandeling door Kwadijkerpark mee afsluiten. We verwachten dat als de woonwijk in Kwadijkerpark is ontwikkeld er wel meer aanloop vanuit de buurt zal komen. We kijken ernaar uit om verbinding tussen de horecagelegenheden van Prinsenstichting te leggen en meer samen te gaan werken met de dagbestedingsteams. Ook gaan we kijken wat we kunnen betekenen voor de cliënten met een meervoudig verstandelijke beperking die in de woonlocatie wonen en hun verwanten. Hoe kunnen we aansluiten op hun behoeftes. Genoeg ideeën om mee aan de slag te gaan.”

Buurtbewoners kunnen naast de boerderij en het Eetcafé ook terecht bij de Groene Hoek en de kas. Bijvoorbeeld voor biologische groente uit de moestuin of openhaardhout uit de houtkloverij.

Vlakbij deze locaties zijn ook de dagbestedingslocaties de Belevingstuin, Basisgroep Kwadijkerpark, Huiskamer Kwadijkerpark en de Binnen- en buitengroepen te vinden. Hier volgen cliënten een dagprogramma op maat.