De brand die zondagavond 7 februari uitbrak in de stal van Stichting Rundveemuseum Aat Grootes in Aartswoud heeft in materieel en vooral emotioneel opzicht een zware tol geëist. Voor zowel mens als dier.

Ook de oude stolpboerderij van Prinsenstichting is gevestigd op dit terrein aan de Schoolstraat. Hier woont en werkt een aantal jongeren met een verstandelijke beperking. Zij doen allerlei hand- en spandiensten op de boerderij en in het Rundveemuseum en zijn erg betrokken bij de dieren. De brand heeft hen erg aangegrepen.

De bijzondere runderrassen van het Rundveemuseum zijn gelukkig allemaal gered in de nacht van de brand en tijdelijk ondergebracht in een logeerstal in Terdiek. Elke dag pendelen de jongeren van Aartswoud naar Terdiek om de dieren te verzorgen. Het verwerkingsproces is daarmee langzaam op gang gekomen. Het doet de jongeren goed om voor de dieren te zorgen.

Inmiddels is er een geefactie voor de herbouw van het Rundveemuseum georganiseerd. De schade aan de stal en het museum is enorm. Het gaat lange tijd duren voor alles weer is herbouwd.

Prinsenstichting bedankt alle betrokkenen die zich hebben ingezet in de nacht van de brand. Dit was hartverwarmend!