Prinsenstichting start in september met een dagactiviteitencentrum (DAC) voor kinderen en jeugd met een verstandelijke beperking in Edam-Volendam. Daarmee wordt de samenwerking aangegaan met VVGV ’t Nest dat al vrijetijdsactiviteiten organiseert voor deze doelgroep.

"Een wens van veel ouders gaat in vervulling”, aldus Roos Tol, persoonlijk begeleider bij Prinsenstichting.“Een groot aantal kinderen uit Edam-Volendam maakt op dit moment gebruik van het dagactiviteitencentrum Rudolf Garrelsstraat in Purmerend en wordt met taxibusjes gehaald en gebracht. Maar ook in Purmerend raakt het vol. In Edam-Volendam zijn momenteel echt te weinig voorzieningen voor deze doelgroep.”

Dagactiviteitencentrum in eigen woonplaats
Met de verhuizing van ’t Nest naar de nieuwe locatie in de zijvleugel van sporthal de Opperdam ontstonden nieuwe mogelijkheden. Er waren namelijk nog twee lokalen beschikbaar. Regiomanager Josee van Klaveren van Prinsenstichting: “We zijn benaderd met de vraag of we een dagactiviteitencentrum in Volendam wilden opzetten. Er hoeft dan minder gereisd te worden en de kinderen kunnen gewoon in hun eigen woonplaats naar het dagactiviteitencentrum. Dat is voor deze doelgroep een stuk minder belastend.”

Momenteel is de verbouwing van het DAC kind & jeugd Volendam in volle gang. Prinsenstichting krijgt de beschikking over twee lokalen voor 9 kinderen. Eén lokaal wordt ingericht als rust- en snoezelruimte. In de omheinde tuin is een speeltoestel, een zitje en een jeu de boules baan aanwezig. Het DAC kind & jeugd Volendam is van maandag t/m vrijdag geopend van 9.00 – 16.00 uur waarbij er twee cliëntactiviteitenbegeleiders op de groep aanwezig zijn. Bijzonder is dat het DAC kind & jeugd Volendam ook in vakantieperiodes geopend is.

Mooie balans tussen inspanning en ontspanning
Roos: “We bieden diverse vormen van activiteiten aan. Denk bijvoorbeeld aan koken, spelen, knutselen, spelletjes doen, snoezelen etcetera. Het DAC kind & jeugd Volendam is geen behandelcentrum maar het stimuleren van zelfstandigheid en zelfredzaamheid is wel een belangrijk onderdeel van de dagelijkse activiteiten. Samen met ouders/verzorgers van het kind bepalen we welke ondersteuning wenselijk is. Ook goed om te weten is dat het DAC kind & jeugd Volendam een aantal buitenactiviteiten aanbiedt. Zo zijn er afspraken gemaakt met het zwembad en mag er gebruik worden gemaakt van de sportzalen van de Opperdam.”

Heeft u vragen of wilt u meer informatie?
Neem dan contact op met Roos Tol via r.tol@prinsenstichting.nl of per telefoon 06 822 461 53. Om in aanmerking te komen voor het DAC kind & jeugd Volendam is het noodzakelijk om een indicatie te hebben vanuit de WLZ of Jeugdwet. De dienstverlening kan zowel in natura als in PGB gefinancierd worden.

Wilt u uw kind/verwant aanmelden?
Onze zorgconsulenten van Bureau Cliëntondersteuning van Prinsenstichting helpen u graag. Zij zijn van maandag t/m vrijdag tussen 9.00 – 12.30 uur telefonisch te bereiken op (0299) 459 334. U kunt ook een mail sturen naar bco@prinsenstichting.nl